Näin hyödynnät tekoälyä somemarkkinoinnissa

Jännittääkö ajatus siitä, mihin suuntaan tekoäly vie sosiaalisen median kanavia? Tekoälystä on tullut kiinteä osa usean organisaation ja yrittäjän somemarkkinoinnin työkalupakkia. Mutta miten tekoälyä voi hyödyntää fiksusti somemarkkinoinnissa?

Monet markkinoinnin ammattilaiset hyödyntävät tekoälyä työssään jo lähes päivittäin. Ja mikseivät hyödyntäisi: työt, jotka vielä muutama vuosi sitten olisivat vieneet tunteja, hoituvat tekoälyn avulla näppärästi muutamassa minuutissa tai jopa sekunnissa.

Tekoäly on myös helpottanut työskentelyä somessa, sillä se tehostaa niin sisällöntuotantoa, analytiikkaa kuin mainonnan kohdentamistakin. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan peräti 82 % markkinoijista kokee, että tekoäly on jo nyt auttanut tehostamaan työskentelyään ja saamaan parempia tuloksia 1). Erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille tekoälyn hyödyntäminen somemarkkinoinnissa tarjoaa mahdollisuuden pysyä kilpailukykyisinä ja nostaa asiakastyytyväisyyden tasoa.

Tekoälyn mahdollisuudet somemarkkinoinnissa

Kun ajattelet tekoälyä somessa, mieleesi tulee todennäköisesti ensimmäisenä tekoälyn avulla tehdyt julkaisutekstit ja kuvat. Esimerkiksi useissa LinkedIn-keskusteluissa on analysoitu, millä tavoin tekoälyn tuottamia tekstejä voi tunnistaa ihmisen itsensä kirjoittamista teksteistä. Tavoiksi on spekuloitu muun muassa liiallista ajatusviivan käyttöä, emojeita luettelomerkkeinä sekä liian puhdasta ja virheetöntä suomen kieltä.

On totta, että sisällöntuotanto tekoälytyökaluilla, kuten ChatGPT ja Google Gemini, ovat somemarkkinoijan käytetyimpiä työkaluja. Niiden avulla voit ideoida, kirjoittaa sekä tiivistää pitkiä tekstejä siten, että ne soveltuvat eri somekanaville. Tekoälyä hyödynnetään myös käännösten tekemiseen, joskin tässä suosittelemme olemaan silmä tarkkana: kaikki tekoälyn käännökset eivät aina ole täysin luontevia tai oikeakielisiä 2).

Somemarkkinoija voi kuitenkin hyödyntää tekoälyä myös kohderyhmien tarkemmassa tavoittamisessa. Tekoälyä hyödyntämällä somekanavat auttavat analysoimaan somekäyttäjien toimintaa ja kiinnostuksen kohteita, jolloin mainonnan kohdentaminen juuri oikealle yleisölle helpottuu huomattavasti.  

Esimerkiksi Tmi Longaway Imports käytti tekoälyä Facebook-kampanjassaan tunnistaakseen kohderyhmänsä ja luodakseen heille räätälöityjä mainoksia. ChatGPT:llä luodut tekstit ja Meta Business Suiten analytiikka mahdollistivat kustannustehokkaan kampanjan, joka tuotti uusia asiakkaita ja ylitti mainontaan käytetyn budjetin liikevaihdolla. 3) 

Tekoäly somessa - miten hyödyntää tekoälyä fiksusti sometyössä

Pohjois-amerikkalaisen tutkimuksen mukaan tekoäly auttaakin yrityksiä ymmärtämään paremmin yleisöään ja luomaan kohdennetumpaa sekä tehokkaampaa markkinointia. Markkinoijat pystyvät käsittelemään tekoälyn avulla suuria määriä dataa, joka auttaa jakamaan yleisön entistä tarkempiin ryhmiin. Näin markkinointiviestintää voidaan kohdentaa yksilöllisemmin ja osuvammin, ja tämä taas puolestaan parantaa myynnin tuloksia ja lisää asiakastyytyväisyyttä.

Kuvituskuva. Ihmiskäsi ja robottikäsi kirjoittavat näppäimistöllä kehotteita tekoälylle. Kuvassa kolme aloitusta tekoälykehotteista.

Okei, mutta miten käyttää tekoälyä FIKSUSTI

Ennen kuin hyppäät tekoälytyökalujen pariin on hyvä pysähtyä miettimään, millaista somemarkkinointia ylipäänsä rakennat ja miksi. Tekoälyn fiksu käyttö perustuu aina selkeään suuntaan ja tavoitteisiin, ja tästä syystä taustalle kannattaa rakentaa johdonmukainen some­strategia. Jos kaipaat apua somestrategian tekemiseen, kannattaa käydä kurkkaamassa artikkelimme Sosiaalisen median strategian ABC.

Fiksu tekoälyn hyödyntäminen somemarkkinoinnissa tarkoittaa, että sitä käytetään strategisesti, suunnitelmallisesti ja läpinäkyvästi. Se on automaation, personoinnin, analytiikan ja ihmisälyn yhdistämistä tavalla, joka pitää sisällön aitona ja samalla brändinmukaisena. 

Kun haluat pitää tekoälyn käytön toimivana, inhimillisen kosketuksen tulee edelleen olla isossa osassa sisällöntuotantoa. Parhaiten menestyvät brändit hyödyntävät tekoälyä rutiinitehtävissä, jolloin luovalle työlle ja vuorovaikutukselle asiakkaiden kanssa vapautuu entistä enemmän aikaa. Tekoäly voi tuottaa julkaisujen raakaversioita, mutta lopullinen viesti tulee hioa yrityksen persoonalliseen sävyyn ihmisen toimesta kohdeyleisöä ajatellen. 

Tekoälyn hyödyntäminen fiksusti tarkoittaa myös sitä, että yleisölle kerrotaan avoimesti tekoälyn roolista markkinoinnissa. Tämä lisää luottamusta brändiin ja varmistaa, ettei se näyttäydy epäinhimillisenä automaatiokoneena vaan asiakkaasta välittävänä toimijana. Kun kiire ajaa yrityksiä hyödyntämään entistä vahvemmin tekoälyä, edukseen erottuvat ne, jotka käyttävät tekoälyä luovuutensa tukena asiakaskokemuksen parantamiseksi. 

Konkreettisia vinkkejä tekoälyn hyödyntämiseen somemarkkinoinnissa

Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa tapaa käyttää ChatGPT:n kaltaisia tekoälytyökaluja somemarkkinoinnissa. Jos sinusta tuntuu kuitenkin siltä, että tekoälyltä ei saa kunnollisia vastauksia, tässä on muutama kehote auttamaan tekstiä tuottavan tekoälyn hyödyntämisessä.

Anna tekoälylle rooli

Ohjaa tekoälyä oikeaan suuntaan ja tyyliin kertomalla sille ensin, millaisen roolin haluat sen ottavan. Mitä tarkempi olet toiveissasi, sen paremmin tekoäly pystyy tuottamaan haluamasi kaltaista tekstiä. Tässä alla yksi esimerkki siitä, miten tekoälyä voi roolittaa.

Kehote:
Toimit luovana sisällöntuottajana, jolla on laaja kokemus [somekanava]-julkaisuista [toimialalla]. Osaat kirjoittaa sävyyn, joka puhuttelee kohderyhmää, huomioi kanavakohtaiset vaatimukset ja tuo brändin persoonallisuuden esiin. Osaat käyttää koukkuja, hyödyntää ajankohtaisia teemoja ja suosit sopivia hashtageja ja toimintakehotteita. Tunnet myös [kanavan] erityispiirteet.

Anna tekoälylle ensin rooli, jonka jälkeen voit jatkaa heti perään toimintakehotteella.

Julkaisujen aiheiden ideointi

Kun julkaisujen aiheiden keksiminen tuntuu haastavalta, voit käyttää tekoälyä ideointiapuna.

Kehote:
Laadi 10 sisältöideaa [kanava]-profiilille, joka keskittyy [aihealueeseen] ja jonka kohderyhmä on [kohderyhmän kuvailu]. Painota [painotusalueet, joita haluat aiheissa näkyvän]. Ideoiden tulisi sisältää ehdotus kuvaa ja kuvatekstin sävyä varten.

Jos olet jo aiemmin tehnyt julkaisuja, voit lisätä kehotteeseen myös seuraavan:

Kehote:
Tässä ovat edellisten viikkojen julkaisut [liitetiedosto tai tekstit]. Älä toista samoja teemoja.

Brändin äänensävyn tunnistaminen

Aiempia julkaisuja voi hyödyntää myös brändin äänensävyn tunnistamisessa ja mallintamisessa. Syötä tekoälylle 3–5 toimivinta somejulkaisuasi ja käytä niiden yhteydessä esimerkiksi alla olevaa kehotetta. Huomioi, että jokaisella kanavalla on eri käyttäjäryhmät, joten samaa julkaisutekstiä ei kannata käyttää jokaisella kanavalla (lue aiheesta lisää artikkelista Sama julkaisu Facebookiin ja Instagramiin – ajansäästöä vai menetettyä potentiaalia?)

Kehote:
Tässä esimerkkinä yrityksemme toimivimpia [kanava]-julkaisuja. Tunnista tekstien sävy, tyyli ja rakenne. Kirjoita uusi julkaisu samalla sävyllä [kanavaan] aiheesta [X]. Ota huomioon, että julkaisujen kohderyhmä on [kohderyhmän kuvaus].
Bruno the Frog - kasvokuva

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä