Kuvakoot sosiaalisessa mediassa: Facebook, Instagram ja LinkedIn

Tiesitkö, että sosiaalisessa mediassa väärän kokoiset kuvat voivat jopa heikentää brändisi uskottavuutta? Pikselöityneet profiilikuvat, väärin rajatut julkaisut ja epäselvät Stories-sisällöt voivat karkottaa seuraajiasi ja vähentää sitoutumista. Ongelmana vain on, että sosiaalisen median suositellut kuvakoot muuttuvat jatkuvasti, ja muutoksissa on toisinaan vaikea pysyä perässä.

Oikeiden kuvakokojen käyttäminen voi kuitenkin olla ratkaiseva tekijä siinä, miten hyvin sisältösi huomataan ja miten ammattimaiselta brändisi näyttää. Optimoidut kuvat eivät vain näytä paremmilta, vaan myös somekanavien algoritmit suosivat niitä.

Tässä artikkelissa annamme selkeät ohjeet Facebookin, Instagramin ja LinkedInin uusimpiin kuvakokoihin sekä vinkkejä siihen, miten voit hyödyntää niitä maksimoidaksesi sisältösi vaikutuksen.

Alla olevat kuvakoot on päivitetty 9.4.2025.

Facebook-kuvakoot

Facebookissa profiilikuvien ja kansikuvien oikeat mitat ovat erityisen tärkeitä, sillä ne ovat usein ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät brändistäsi. Se on samalla myös kuvien kannalta hieman ongelmallinen, sillä Facebookin parhaat kuvakoot vaihtelevat sen mukaan, katsotaanko julkaisuja tietokoneella vai mobiililaitteella.

Profiilikuva:

  • Suositeltu koko: 196 x 196 px
  • Muoto: Pyöreä rajaus

Kansikuva:

  • Suositeltu koko: 851 x 315 px
  • Näkyvä alue: 820 x 312 px (tietokone), 640 x 360 px (mobiili)
  • Minimikoko: 400 x 150 px

Julkaisut feedissä:

  • Vaakakuva: 1080 x 566 px (kuvasuhde 1.91:1)
  • Pystykuva: 1080 x 1359 px (kuvasuhde 4:5)
  • Neliökuva: 1080 x 1080 px (kuvasuhde 1:1)

Facebook Stories:

  • Koko: 1080 x 1920 px (kuvasuhde 9:16)

Vinkit: Pidä tärkeimmät elementit kuvan keskialueella, jotta ne näkyvät hyvin kaikilla laitteilla. Testaa kuvat sekä mobiilissa että tietokoneella varmistaaksesi oikean rajauksen.

Profiilikuva peittää osan kansikuvan vasemmasta alakulmasta, joten sijoita tärkeät elementit keskelle tai oikealle.

Stories-kuvissa jätä ylä- ja alareunasta noin 14 % (250 px) tyhjäksi tekstiltä ja logoilta, jotta ne eivät peity käyttöliittymän alle.


Instagram-kuvakoot

Instagram on visuaalisen sisällön ykkösalusta, jossa kuvien laatu ja oikeat mittasuhteet ovat erityisen tärkeitä. Tässä alustalla kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti feed-julkaisuiden ja tarinoiden kuvakokoihin.

Profiilikuva:

  • Suositeltu koko: 320 x 320 px
  • Muoto: Pyöreä rajaus

Julkaisut feedissä:

  • Pystykuvat: 1080 x 1350 px (kuvasuhde 4:5) – suositus
  • Neliökuvat: 1080 x 1080 px (kuvasuhde 1:1)
  • Vaakakuvat: 1080 x 566 px (kuvasuhde 1.91:1)

Instagram Stories ja Reels:

  • Koko: 1080 x 1920 px
  • Kuvasuhde: 9:16

Instagram-kuvakoot 2025

Vinkki: Instagram rajaa tai skaalaa kuvia automaattisesti, jos mitat eivät täsmää. Ota huomioon, että profiiliruudukossa pystykuvat rajautuvat automaattisesti kuvasuhteessa 3:4.


LinkedIn-kuvakoot

LinkedIn-profiilikuva (henkilökohtainen profiili ja yrityssivu)

  • Koko: 400 px x 400 px (vähintään)

Kansikuva:

  • Henkilökohtainen profiili: 1584 x 396 px (kuvasuhde 4:1)
  • Yrityssivu: 1128 x 191 px

Julkaisut feedissä:

  • Suositeltu koko: 1200 x 627 px (kuvasuhde 1.91:1)

Haluatko viedä somestrategiasi uudelle tasolle? Ota yhteyttä ja autamme sinua optimoimaan visuaalisen sisältösi niin, että se erottuu edukseen kaikilla alustoilla!

Vuonna 2023 peräti 80 % suomalaisista yrityksistä oli profiili jollakin sosiaalisen median kanavalla 7). Kaikki eivät kuitenkaan vielä osaa täysin hyödyntää somen tarjoamia mahdollisuuksia, joten nyt on aikasi ottaa etulyöntiasema ja tarttua somea sarvista!

Vuonna 2023 peräti 80 % suomalaisista yrityksistä oli profiili jollakin sosiaalisen median kanavalla 7). Kaikki eivät kuitenkaan vielä osaa täysin hyödyntää somen tarjoamia mahdollisuuksia, joten nyt on aikasi ottaa etulyöntiasema ja tarttua somea sarvista!

Bruno the Frog

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä