Mikä somekanava sopii yritykselle parhaiten ja monessako tarvitsee oikeasti olla?

Moni yritys kokee painetta olla läsnä kaikissa mahdollisissa somekanavissa, vain koska “niin kuuluu tehdä” tai kilpailijatkin ovat siellä. Todellisuudessa kaikissa kanavissa ei kannata olla mukana, ellei niillä ole selkeää tarkoitusta ja yrityksellä resursseja oikeasti hoitaa niitä kunnolla. Parempi olla yhdessä (tai muutamassa) paikassa aidosti läsnä kuin viidessä vain puoliksi.

Tiesitkö, että tavallinen somekäyttäjä pyörii aktiivisesti jopa 6–7 eri somekanavassa joka kuukausi? 1) Ei siis ihme, että yrityksilläkin iskee helposti FOMO, eli pelko siitä, että pitää olla mukana kaikessa mahdollisessa. Mutta ei hätää: yrityksen ei tarvitse olla joka paikassa kerralla. Riittää, että olet niissä kanavissa, missä oma yleisösi oikeasti on ja joihin jaksat ja pystyt aidosti ja oikeasti panostamaan.

Ensin tavoitteet, sitten kanavat

Kysytäänpä suoraan: mitä oikeasti haluatte saavuttaa somella? Tunnettuutta? Myyntiä? Uusia työntekijöitä? Jokaiselle näistä on omat luontevimmat kanavansa ja eri kanavat palvelevat eri tarpeita. LinkedIn voi olla paras paikka rekrytointiin ja B2B-suhteiden rakentamiseen, kun taas Instagram toimii upeana näyteikkunana kuluttaja-asiakkaille.

Ei kuitenkaan kannata takertua liikaa siihen, mitä ja kenelle kanavat “oikeasti” ovat. Toki, LinkedIn on usein B2B-yritysten kenttä ja TikTok tunnetaan nuorten tanssivideoista, mutta myös B2B-yritys voi loistaa TikTokissa, jos sisältö on oivaltavaa. Ja LinkedInissä voi saada näkyvyyttä kuluttajabrändinäkin. Eli ei ole olemassa mitään tiukkoja sääntöjä, jotka sanelevat, missä pitää olla ja missä ei. Tärkeintä on, että valituilla kanavilla on selkeä tarkoitus ja niitä tehdään innolla ja ammattitaidolla. Kun somea tehdään suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti, tuloksiakin yleensä syntyy.

Kanavien kulttuurit ja algoritmit

Sosiaalisen median kanavat eivät ole vain julkaisupaikkoja, joihin voi jakaa samaa sisältöä copy–paste-menetelmällä. Jokaisella kanavalla on oma luonteensa, yleisönsä ja odotuksensa. Instagramissa pärjää aidolla sisällöllä ja luovilla videoilla, LinkedInissä puolestaan asiantuntijuutta korostavilla päivityksillä. Vaikka viestisi ydin olisi sama, on tärkeää varioida sisältö jokaisen kanavan luonteeseen sopivaksi. Lisäksi algoritmit vaikuttavat siihen, miten sisältö leviää. Joissakin kanavissa orgaaninen näkyvyys on vielä mahdollista (esim. TikTok, LinkedIn), kun taas toisissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa, mainosraha on lähes välttämätöntä.

Resurssit ja sisällön tekeminen

Monen yrityksen kompastuskivi on se, ettei resursseja ole mietitty realistisesti. Somekanavat vaativat aikaa, osaamista ja jatkuvuutta. Kyse ei ole vain siitä, että joku nappaa kuvan ja lataa sen someen. Laadukas ja tavoitteellinen sometyö edellyttää suunnittelua, ideointia, tekstin- ja kuvankäsittelytaitoja, julkaisuajankohtien miettimistä, mainonnan hallintaa sekä analytiikan seuraamista. Siksi käytössä olevat resurssit on suhteutettava myös siihen, montako kanavaa yritys ottaa aktiivisesti haltuun. Jos yrityksellä ei esimerkiksi ole valmiuksia tehdä videoita, TikTok ei ehkä ole ykkösvalinta.

Trendit vs. pitkäjänteisyys

Uusia somekanavia nousee jatkuvasti ja houkutus hypätä trendien perään on suuri. Mutta kannattaa miettiä, tukeeko kanava oikeasti omia tavoitteita ja kohderyhmää. TikTok voi olla trendikäs, mutta jos yleisösi on B2B-päättäjät, panostus LinkedIniin voi tuottaa parempia tuloksia. Usein pitkäjänteisyys ja strategia voittavat trendien perässä juoksemisen.

Emme sano, etteikö B2B-yritys voisi myös olla TikTokissa, mutta väärä syy perustaa TikTok-tili on se että ”Siellä on nyt trendikästä olla ja kilpailijakin meni sinne jo.” tai ”Vaikutetaan nuorekkailta jos ollaan myös siellä.” Hyvä syy voi olla esimerkiksi ”Haluamme selittää monimutkaisia, teknisiä asioita helposti, visuaalisesti ja hauskasti.” tai ” Rekrytoimme nuoria osaajia ja haluamme tavoittaa heitä siellä, missä he ovat.”

Vähemmän voi olla enemmän

Yllättävän monella yrityksellä on esimerkiksi YouTube-kanava, jonne on ladattu muutama satunnainen video vuosien varrella ja tuorein niistä kaksi vuotta sitten. Tällainen antaa helposti huolimattoman kuvan. Siksi on usein fiksumpaa keskittyä yhteen tai kahteen kanavaan, jotka pystytään hoitamaan hyvin, kuin yrittää venyä kaikkiin mahdollisiin.

On myös täysin ok ja sallittua sulkea kanava

Joskus huomataan, ettei kanavaa ehditä hoitaa tai se ei tuo toivottuja tuloksia. Tiedätkö mitä? Kanavan sulkeminen tai tauottaminen on täysin OK. Lisäksi se on paljon ammattimaisempi ratkaisu kuin antaa kanavan jäädä oman onnensa nojaan. Aktiivisuus ja johdonmukaisuus rakentavat luottamusta, kun taas hiljaisuus ja vanhentunut sisältö voivat nakertaa sitä. Muista jättää viimeiseksi päivitykseksi tieto tilin lopettamisesta ja ohjaa yleisösi muiden kanavien pariin. Millaisen kuvan sinä saat yrityksestä, jonka somekanavalle päädyt ja viimeisin julkaisu on ”Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2022!”? Niinpä.

👉 Eli ei missä kaikkialla meidän pitää olla, vaan mitä me haluamme oikeasti saada somella aikaan. Kun se on selvää, oikeiden kanavien valinta muuttuu paljon helpommaksi ja some näyttää ulospäin raikkaalta, ei väkisin väännetyltä. 🐸✨

Siru on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilainen, jolla on kykyä hahmottaa suuret kokonaisuudet ja löytää olennaiset oivallukset datan avulla. Hän auttaa asiakkaitaan tekemään tietoon perustuvia päätöksiä ja kehittämään vaikuttavia sosiaalisen median ratkaisuja, joilla tuetaan yritysten tavoitteiden saavuttamista. Siru on toinen sometoimisto Bruno the Frogin perustajista.

Shopping Cart
Scroll to Top