Oikein ajoitetuilla ja kohdennetuilla sosiaalisen median julkaisuilla on mahdollisuus kasvattaa brändinäkyvyyttä, luoda yhteisöjä, löytää potentiaalisia asiakkaita ja ohjata ostajaa aina asiakaspolun alusta ostotapahtumaan asti. Somen mahdollisuudet sitä oikein hyödyntävälle yritykselle ovat laajat. Se on todellinen voimavara yrityksille, jotka haluavat kasvattaa liiketoimintaa ja viedä brändinsä markkinoinnin uudelle tasolle.
Ota siis sinäkin some haltuun ja näytä, mihin yrityksesi pystyy!
Brändinäkyvyyttä ja luottamusta somen avulla
Kun yrityksesi tavoitteena on kasvattaa brändin tunnettuutta, sosiaalinen media on tähän täydellinen pelikenttä. Some tarjoaa sinulle mahdollisuuden kohdata asiakkaasi siellä, missä hän jo viettää aikaansa.
Brändin tunnettuuden kasvattaminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä alkaa laadukkaasta ja johdonmukaisesta sisällöstä, joka puhuttelee juuri oikeaa yleisöä. Tutustu siis ensin kohderyhmääsi, valitse käyttöösi oikeat somekanavat ja tee sisältöä, joka nappaa asiakkaasi huomion ja pitää hänet koukussa. Herätä yleisösi kiinnostus tarjoamalla tietoa, viihdettä tai yhteisöllisyyden tunnetta.
Brändivärit ja logo auttavat organisaatiotasi erottumaan, mutta parhaisiin tuloksiin tämä pelkästään ei riitä. Kerro tarinoita, jotka sytyttävät tunteita. Anna yleisölle syy oppia tuntemaan brändisi ja samaistumaan arvoihin sen takana. Kun tarinasi osuu ja uppoaa, jäät helpommin mieleen ja olet jo puolivälissä maalia.
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei sosiaalinen media ole pelkkä megafoni yrityksesi asioille. Käy siis aitoja keskusteluja asiakkaidesi kanssa ja anna ihmisten brändin takana näkyä. Vastaa kommentteihin, reagoi viesteihin ja osallistu keskusteluihin – näytä, että välität ja olet kiinnostunut seuraajiesi mielipiteistä. Ole sosiaalinen, sillä onhan kuitenkin kyse sosiaalisesta mediasta. Voit luoda positiivista mielikuvaa myös osallistumalla muiden julkaisuissa käytäviin keskusteluihin. Somekommenteissa kannattaa olla autenttinen ja seurata organisaation arvoja. Tämä rakentaa luottamusta ja tekee brändistäsi lähestyttävän ja inhimillisen.
Löydä potentiaalisia asiakkaita
Liidi (tulee englannin kielen sanasta lead) on tieto, joka auttaa sinua yksilöimään tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneen henkilön. Tämä tieto saattaa olla mitä tahansa nimestä sähköpostiosoitteeseen tai vaikkapa työnantajatietoihin.
Sekä B2B- että B2C-yritykset hyötyvät sosiaalisesta mediasta liidien löytämiseksi. Mutta miten somesta voi löytää niitä kullan arvoisia liidejä?
Tarjoa mielenkiintoista sisältöä, kuten tutkimustuloksia, alennuksia tai webinaareja, ja pyydä samalla seuraajilta heidän yhteystietojaan. Mikä parasta, somessa tämä ei ole pelkkää arpapeliä: voit kohdistaa viestisi täsmällisesti oikeille ihmisille tarkemmin kuin perinteinen lehtimainos voisi ikinä tehdä. Voit esimerkiksi näyttää mainoksen vain niille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi, työskentelevät tietyllä alalla tai työskennelleet tietyssä yrityksessä – aika tehokasta, vai mitä?
Somesta ostoskoriin ja kassalle
Sosiaalinen media on muutakin kuin pelkkää näkyvyyttä, sillä se toimii myös tehokkaana myyntikanavana. Saatat myös olla kuullut sosiaalisesta myynnistä (social selling), jossa yrityksen työntekijät viestivät ja luovat yhteyksiä potentiaalisten asiakkaiden kanssa sosiaalista mediaa hyödyntäen. Mietipä tätä: 78 % sosiaalista myyntiä hyödyntävistä myyjistä pärjää paremmin kuin ne, jotka eivät sitä hyödynnä 1). Ota sosiaalisesta mediasta siis kaikki hyöty irti.
Muista myös hyödyntää käyttäjien tekemää sisältöä (niin sanottu UGC eli User-generated Content). Kun tyytyväiset asiakkaat jakavat kokemuksiaan tuotteistasi tai palveluistasi, jaa heidän julkaisujaan rohkeasti omilla somekanavillasi. Tämä tuo uskottavuutta ja saa potentiaaliset asiakkaat vakuuttumaan siitä, että hekin haluavat osaksi tyytyväisten asiakkaidesi joukkoa.

Homma haltuun somestrategialla
Menestyminen alkaa tavoitteista. Kun tunnet kohderyhmäsi ja tiedät, mitä haluat saavuttaa, voit rakentaa somestrategian ja valita keinot, joilla pääset tavoitteisiisi. Somestrategia on tärkeä työkalu, joka tukee liiketoimintaasi ja kasvattaa brändiäsi, joten käytä sen laatimiseen aikaa.
Jos strategian rakentaminen tuntuu haasteelliselta, älä huoli! Nappaa avuksesi Brunon somestrategiapohja tai pyydä meidät apuun. Meille sinun menestymisesi somessa on tärkeää – autamme siis mielellämme tekemään kattavan sosiaalisen median strategian ohjaamaan ja helpottamaan sometyöskentelyäsi!