Someavusta vauhtia Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n viestintään

Suomen Sinfoniaorkesterit ry (SUOSIO) halusi tehostaa somekanaviensa tuloksia ja kirkastaa viestintäänsä Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä. Toiveena oli tavoittaa paremmin ennalta määritellyt kohderyhmät ja oppia hyödyntämään somea entistä tehokkaammin.

SUOSIO-logo

Suomen Sinfoniaorkesterit ry (SUOSIO) on vuonna 1965 perustettu yhdistys, jonka tehtävänä on edistää ja kehittää Suomen sinfonia- ja kamariorkesteritoimintaa. Yhdistys toimii edunvalvojana, tiedonvälittäjänä ja koulutusorganisaationa sekä ylläpitää nuottimateriaalien keskuskirjastoa. SUOSIOon kuuluu vuonna 2025 yhteensä 34 jäsenorkesteria, ja se saa toimintaansa tukea opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Työ: someauditointi, somestrategia, juhlakampanjan suunnittelu, someanalytiikan koulutus

Tavoitteet

Tehostaa somekanavien tuloksia ja kirkastaa viestintää Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä

Tavoittaa paremmin organisaation viestintäsuunnitelmassa määritellyt kohderyhmät

Tarjota jäsenorganisaatioille mahdollisuus oppia hyödyntämään someanalytiikkaa sometoimintansa kehittämiseen

Ensimmäiseksi kartoitimme SUOSIOn nykytilanteen toteuttamalla someauditoinnin. Tämän auditoinnin pohjalta laadimme organisaatiolle kirkastetut kohdepersoonat sekä somestrategian, joka huomioi SUOSIOn viestintäsuunnitelman ja organisaation toimintasuunnitelmassa määritellyt vuoden tavoitteet.

”Somestrategia on erittäin hyödyllinen ja mielestäni varsin osuva”, kommentoi toiminnanjohtaja Iiris Lehtonen. Myös viestintä- ja järjestökoordinaattori Aida Räihälä arvioi, että strategian selkeyttämisestä on organisaatiolle hyötyä tulevaisuuden sometyöskentelyä ajatellen.

Iiris Lehtonen
Toiminnanjohtaja, Suomen Sinfoniaorkesterit ry

Autoimme Suomen Sinfoniaorkesterit ry:tä juhlistamaan 60-vuotista taivaltaan luomalla Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä julkaistavalle juhlakampanjalle selkeän aikataulun ja ehdottamalla Meta-kampanjalle budjettia. Tämän lisäksi suunnittelimme kampanjajulkaisujen tekstisapluunan sekä kuvapohjan helpottamaan ja nopeuttamaan työskentelyä somekampanjan parissa.

”Somekampanjan suunnitelma vastasi hyvin tarpeitamme orkesteriesittelyn osalta. Saimme tarpeeksi kevyesti tämänhetkisillä resursseilla toteutettavan kampanjasapluunan, josta oli helppoa lähteä työstämään asiaa eteenpäin”, Räihälä kommentoi.

Tämän lisäksi järjestimme Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n toiveesta heidän jäsenistölleen koulutuksen, jossa pureuduttiin Facebookin, Instagramin ja LinkedInin analytiikkaan sekä sen hyödyntämiseen. Paikalla oli yli 30 musiikin parissa työskentelevää markkinoinnin ammattilaista.

”Somekoulutus oli hyvä yleishyödyllinen katsaus kaikille, jotka työskentelevät somen kanssa eri laajuudella. Kouluttajat olivat mukavia ja selkeitä. Koen itse ainakin tärkeänä tarkastella säännöllisin väliajoin sitä, että oma käsitys somen työkaluista ja mittaamisesta on ajan tasalla, ja analytiikkakoulutus vastasi hyvin tähän tarpeeseen”, Räihälä pohtii.

Aida Räihälä
Viestintä- ja järjestökoordinaattori, Suomen Sinfoniaorkesterit ry

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä